Door de vergrijzing, het aantal ouderen neemt zo’n 10 tot 15% toe tot 2040, en het toenemend aantal (jongere) slechthorenden als gevolg van gehoor schade groeit de druk op de hoorzorg.
Om die druk te verlichten en hoorzorg op een meer efficiënte manier in te richten werd het digitale zorgplatform Earhelp door Thijs Jansen in 2023 opgericht. Tot nu toe heeft Earhelp al bijna 3000 mensen geholpen en dat zijn vooral patiënten met leeftijd-gerelateerde slechthorendheid.
De eerste zorgverzekeraar die interesse toonde was Vaz maar nu een jaar later hebben ze een contract met bijna alle zorgverzekeraars.
De missie van Earhelp (https://earhelp.nl/home) is het naar de patiënt toe brengen van hoogwaardige medisch specialistische zorg. Het netwerk van hoogwaardige KNO-artsen dat toegespitst is op de zorg van het oor- / gehoor en gehoorrevalidatie onder leiding van Thijs Jansen staat dag en nacht voor u klaar.
Door middel van slimme technologische technieken en digitale informatie uitwisseling van de KNO (digitale foto’s van het trommelvlies en uitwisseling van hoogwaardige hoortesten uitgevoerd door de audicien) beoordeelt de KNO-arts uw verwijsaanvraag op afstand, en levert hij na een telefonisch – of videogesprek persoonlijk op maat gerichte zorg voor uw hulpvraag.
Op de website van Earhelp (https://earhelp.nl/home) staan antwoorden op veel gestelde vragen, zoals:
- Welke zorg levert Earhelp?
- Is een digitaal consult wel veilig?
- Wat zijn de kosten van een consult bij Earhelp?
In een interview van het digitale nieuwsblad Dutch Health Hub* geeft Thijs Jansen aan de hand van een voorbeeld aan hoe Earhelp werkt: “Stel dat een 80-jarige patiënt bij de audicien komt. Die constateert een asymmetrisch gehoorverlies. In het gangbare systeem verwijst de audicien de patiënt naar de kno-arts. Die komt op de wachtlijst voor ‘het halen van een stempeltje’, zoals patiënten dat niet zelden ervaren. Met dit stempeltje gaat de patiënt terug naar de audicien voor het aanpassen van een hoortoestel. Omdat er mogelijk maanden voorbij zijn gegaan en een gehoortest niet te oud mag zijn, moet de audicien vaak een nieuwe afnemen. De patiënt is nu een hele tijd verder en heeft drie gehoortesten achter de rug: bij de audicien, de kno-arts en nogmaals bij de audicien.”
Snelle behandeling
Met Earhelp is een efficiënter zorgpad ontwikkeld. Via een beveiligde verbinding stuurt de audicien de otoscopiefoto’s en een volledig audiogram naar Earhelp, als dit moet volgens vastgestelde criteria. Een kno-arts beoordeelt de casus en belt de cliënt of iemand in diens omgeving om de uitslag te bespreken en samen een behandelplan op te stellen. Dat gesprek vindt uiterlijk binnen een week maar vaak al binnen 48 uur plaats. Na het gesprek stuurt de kno-arts een uitgebreid consultverslag naar de audicien. Doordat er weinig tijd is verstreken, hoeft de audicien geen nieuw consult te doen. Ook de gehoortest is nog actueel.
Samen beslissen
“In het telefoongesprek nemen we de tijd voor de patiënt”, zegt Jansen. “Zinnige zorg staat centraal. We vragen wat mensen nog willen met het oog op hun leeftijd en gezondheid. Wat is belangrijk in hun leven? Aan de tachtigjarige patiënt met asymmetrisch gehoorverlies leggen we uit dat er een kans van enkele procenten is dat een goedaardige vergroeiing zijn klacht veroorzaakt. Wil de patiënt een doorverwijzing voor een MRI-scan om uit te laten zoeken of daar inderdaad sprake van is? Of accepteert hij dat kleine risico en kiest hij voor een hoortoestel waarmee hij ook geholpen is? Heel veel ouderen gaan voor die laatste optie. Wij registreren dat, zodat de patiënt bij de audicien aan de slag kan met een hoortoestel. Deze shared decision making is de grootste kwaliteitsslag die we met Earhelp maken.”
Eenduidiger advies
Jansen zet de voordelen van zorg via Earhelp op een rijtje:
“Patiënten worden niet geconfronteerd met wachttijden en hoeven niet naar het ziekenhuis te komen. Ze worden snel en laagdrempelig aan een gehooroplossing geholpen die de kwaliteit van hun leven verbetert. Daarnaast hebben wij met Earhelp een zorgnetwerk opgezet, waarbij de audicien en de kno-arts één op één samenwerken. In het consultverslag dat wij terugkoppelen, staat onze diagnose, hoe we daartoe zijn gekomen en wat onze behandeladviezen zijn. Daardoor leert de audicien van ons.”
“Omgekeerd leren wij ook van de audicien. We gaan steeds meer met dezelfde mond praten, waardoor de patiënt een eenduidiger advies krijgt. Dat leidt tot een beter gebruik van het hoortoestel. Verder bespaart onze manier van werken zorgkosten. Een telefonisch consult bij Earhelp is ongeveer de helft goedkoper dan een consult in het ziekenhuis. Bij een landelijke dekking met Earhelp levert dat zorgverzekeraars jaarlijks een besparing van 8,2 miljoen euro op.”
“Wij werken overigens volgens het principe van no cure no pay. Wij kunnen 80 tot 85 procent van de doorgestuurde patiënten helpen. Die andere 15 procent verwijzen we door naar een passende zorgprofessional, zoals een audioloog of kno-arts in de regio. Om dubbele kosten voor deze patiënten te voorkomen, ontvangen ze geen factuur van ons. De kosten komen dus niet ten laste van hun eigen risico en ook het zorgsysteem krijgt nooit te maken met dubbele zorgkosten.”
Oorzaak Hoorkliniek werkt samen met Thijs Jansen.
Bron: Dutch Health Hub 23 mei 2024